fredag 22 augusti 2008

Lång resa med buss

Min senaste favorit är så kallad dubbelvirkning. Jag visste att det skulle gå att virka dubbelt, men inte hur man gjorde, så jag började söka på nätet och hittade ganska få beskrivningar och lite svårförståeliga.

Till sist hamnade jag i en tråd på Handarbete iFokus och där fick jag följa (framför allt) Margaretas, Mervis och Anterrabaes väg fram till den perfekta grytlappen. Efter några försök kom jag igång med en rosa och grön sak. Den blev klar på Danmarksbåten och Ingrid fick sin vilja igenom i och med att det blev en kant runtom.


Den blev inte helt jämn och fin sådär som jag skulle vilja, men det ordnar sig nog när den väl blivit tvättad.

Så som jag virkar får grytlappen så att säga två baksidor, vilket gör att der blir en lite annan struktur än med vanlig virkning, ungeför som insidan av de rundvirkade mobilfodralen. Jag antar att det borde gå att virka så att det blev två framsidor också. Som utsidan på fordralen.


I tråden på iFokus fanns en bild på en grytlapp med hank mitt på ena sidan. Mycket snyggt.


Sedan var jag förstås tvungen att virka vidare under gårdagens och dagens bussresa. Dubbelvirkning är ett mycket bra ressällskap eftersom det tar precis dubbelt så lång tid som att virka vanligt.


Tingestrandningen blir vacker också som grytlapp.


Men också breda ränder i olika färger kommer att bli bra. Jag virkar mycket jämnare nu.



/Maia

Inga kommentarer: