söndag 19 juli 2009

Det svåra virkspråket

Härom veckan skulle jag visa min mamma hur man virkar en farmorsruta och då uppstod plötsligt språkförbistring. Jag började med att säga att man skulle virka sex lösmaskor. Som den naturligaste sak i världen. Men det heter ju inte lösmaskor, utan luftmaskor. Märkligt. Jag som trodde...

Sedan berättade jag att det skulle vara stolpgrupper om tre halvstolpar i varje. Återigen en term som inte mamma kände igen. Det som jag kallas halvstolpar (omtag om nålen, hämta garnet i båda maskbågarna, omtag och dra igenom allt på nålen), kallar hon för stolpe. Och det jag kallar stolpe, det kallar hon för dubbelstolpe.

Vem hade rätt? Ja, mamma hade mest rätt när det gäller luftmaskorna, men det finns några få andra som säger som jag, visar en googling. Några få, för en del träffar är saker som jag skrivit. Men när det gäller stolpproblematiken har jag mest rätt, för på svenska är det halvstolpe, stolpe, dubbelstolpe som gäller, medan engelskan för samma sak verkar säga half double crochet, double crochet och triple chrochet.

Inte konstigt att man blir lite snurrig när man försöker följa utländska beskrivningar. Här är några översättningar, som kan vara bra att ha till hands [Källa: Virkverket]:
  • st – stitch – maska
  • ch – chain – luftmaska
  • sc – single crochet – fast maska
  • hdc – half double crochet – halvstolpe
  • dc – double crochet – stolpe
  • tc – triple crochet – dubbelstolpe
  • sl st – slip stitch – smygmaska
  • back loop – bakre maskbåge
  • 2 sc tog – 2 single crochet together – 2 fasta maskor tillsammans
  • dec – decrease – minska
  • inc – increase – öka
Sedan återstår det att undersöka om det är variation mellan olika engelskspråkiga mönster också.

Här är en länk till Garnstudios fantastiska nordiska översättningsnyckel för handarbetstermer. Leve det nordiska språksamarbetet!

/Maia

PS. Det egendomliga med detta är förstås vem som lärt mig att det heter lösmaska. Vem lärde mig virka? Mystiken tätnar.

3 kommentarer:

Andetag sa...

Jag kan din vokabulär och har alltid använt mig av den, men jag har en kollega som är gammal beprövad textilslöjdlärare - jag skall fråga henne om jag minns det när terminen börjar.

Gunilla sa...

Vem lärde dig virka?
Maia, du är en sån person som kan allt redan från födseln :)

Unknown sa...

Oh, detta väcker minnen! Mormor lärde mig virka ordentligt, men mamma var den som lärde mig de första luftmaskorna. Långa ormar blev det, som slingrade runt lite överallt.
Detta tills jag var hos mormor några dagar & hon sina av reumatism söndervärkta fingrar till trots lärde mig hemligheten att få till större saker.
Virkandet fortsatte hos min dagmamma. Då hade jag redan siktet klart: jag ville göra en handväska. Den skulle vara röd, alldeles tomteröd. Utom handtaget, där ville jag ha ett köpt bambuhandtag. Med stor båge, riktigt stor!
Ingen i familjen vet vad jag vid knappa fem års ålder fått detta tilltag ifrån: bambuhandtag?

Det blev ingen handväska. Saknade bambuhandtaget, & i valet av att kunna önska mig mer garn eller bambuhandtag, så vann garn. Varje gång.
Stora rödvirkade sjok med inte särskilt raka kanter blev det dock!