fredag 7 augusti 2009

Istället för IKEA

Sanningen att säga blev det inte billigare. Tror jag inte i alla fall. Och det gick sannerligen inte smidigare. Men jag är nöjdare.

Jag tänkte mig att vi skulle sätta ett köksskåp ovanför toalettstolen i nedre toaletten. I detta skulle vi kunna ha handdukar och därmed skapa utrymme i en av garderoberna utanför. Det är egentligen inte en särskilt fuktig miljö, så det kommer att fungera fint.

Men IKEA (och alla andra?) har gått från att saluföra cirka 30 cm djupa skåp till att saluföra 40 cm djupa skåp och det betydde att hela rummet skulle domineras av ett eventuellt skåp uppsatt på väggen. Det skulle helt enkelt kännas som om det ramlade över en.

Drivna av tanken: Hur vill vi egentligen ha det? började vi skissa på ett 20 cm djupt skåp. Vi hittade överbliven pärlspont och tänkte att detta blir inte bara vackert utan också billigt.

Nu räckte inte pärlsponten så vi fick köpa ett par brädor. Och enbart kroken vi ska stänga med kostar en hundralapp. Och det tog tid att ordna och dona och såga och fixa och måla. Men resultatet blir bra. Det blir som ett gammalt skafferi i ett sommarhus. Precis som jag ville. Som om det alltid suttit där...



/Maia

PS. Återkommer med bättre bild när rummet och skåpet är helt klart.

2 kommentarer:

Andetag sa...

Det blev väldigt fint Maia - precis som det alltid suttit där som du sa. Då har man lyckats.

Anonym sa...

Pärlspont! Finns det nåt bättre? :-)