lördag 18 januari 2014

Stickpoddarna


Sedan jag lyssnat igenom Stickpoddens alla avsnitt i höstas behövde jag något annat. Har ni inte lyssnat på dem så pröva! Det är underbart knasigt och upplyftande.

Jag lyssnar just nu på följande internationella stickpoddar (fast inte från början som jag gjorde med Stickpodden):

  • Knit knit café “The Podcast So Nice They Named It Twice”, med värdinnan Abby som har olika gäster, mer eller mindre återkommande. Jag har inte lyssnat igenom allt, men hon har t.ex. en stickande son som dyker upp som gästbarista (som hon kallar det) ibland. Ljudet är inte alltid perfekt, eftersom de ibland spelar in via Skype eller nåt liknande, men det är en trevlig Pod som jag gillar. Eftersom det är ett kafé så har de olika sektionerna namn som passar med det som avhandlas, som t.ex. “Brewing” och “Bittercup”.
  • Fantastiska Pinneguri har just börjat med en intervjupodcast som heter Med pinner. Den är på norska och senaste avsnittet handlade om gerillastickning.
  • En dansk podcast heter At strikke sig i hegnet och har hittills bara kommit med ett avsnitt. Där är det Anna Vian från Viborg som pratar och i detta första avsnitt var det lite om hur det känns att anmäla sig till stickfestival, sitta i kö till färjan och sedan få betala för att i stort sett få komma in och köpa garn.
  • Commuter knitter podcast är en amerikansk kvinna, Jen D, som spelar in medan hon åker till jobbet i bilen. Låter farligare än det är och hon förklarar på hemsidan hur det går till. Trevlig pod!
  • Stitched together poddar en engelsk kvinna som är sjukskriven på grund av en smärtsam sjukdom. Hon poddar, stickar och spinner (!) liggande i sängen. En verkligt personlig pod, med ganska mycket om spinning. Efter ett ha lyssnat på den här podden ett tag så tittar jag lystet på grannens får och vill lära mig spinna.
  • En annan engelsk pod Yarns from the plain. Där poddar en kvinna från Cheshire för stickare, virkare och alla andra som gillar att leka med garn. Jag har precis börjat lyssna, men jag gillar det hon talar om. Det är lite lagom blandat med vad hon egentligen borde göra och vad hon gör (Läs: stickar) istället. Jag fastnade direkt när hon beskrev en helg i London då hon och hennes man nördade sig igenom en massa museer. 
  • Till sist. Jag tänkte jag skulle försöka bättra på min franska med att hitta en fransk pod om stickning och till sist hittade jag den enda som verkar finnas just nu (tipsa gärna om andra!). Jag tyckte att poddaren talade väldigt tydlig franska tills jag hörde henne berätta att hon faktiskt inte är fransyska, utan svenska, Annette Petavy! Själv hör jag ingen brytning alls, men hon talar långsammare och tydligare än de flesta fransmän. (Kanske beror på hennes bakgrund som översättare.) Podden heter Mon crochet et moi och som ni hör på namnet så är det virkning det handlar om, men också stickning är utlovat. Jag hoppas mycket på den.
Glad poddning på er allihop!

/Maia

Inga kommentarer: