lördag 26 juli 2014

Handkardning


Eftersom mina första försök med spånad handlade om ull som jag fått från bonden och herden, så var det också viktigt att få ordning på ullberedningen. Jag skaffade ett par handkardor för hundpäls, sådana som man borstar dem med för att de ska tappa lösa hår, och det gick ganska bra. Men de var små, och det blev långsamt arbete att få fram lättspunnen ull.

På Donsö, hemma hos J och P, hittade jag ett par gamla kardor, som använts i Makens släkt, och de var väldigt mycket bättre. Men de var ganska veka, och igår, när vi var på Nääs Byggnadsvård i Floda köpte jag ett par nya, handgjorda av Knut Östgård stod det. (De hade också ull...)


Nu har jag testat dem, och de är väldigt bra. Det blir fluffiga, rena tussar. Jag har inte spunnit med dem ännu, men det verkar positivt. Lätt att få ut fnurror och felklipp från ullen.


En av de bästa korta videor med handkardning jag brukar kolla på hittar du här

/Maia
- using BlogPress from my iPhone


Inga kommentarer: