onsdag 17 september 2014

Ull. Bara ull.


Jag var klar med tvätten av ullen från fåret Ulla som jag fick av Bonden och Herden. Jag tvättade ur bunkarna och lade dem på tork. Samma kväll fick jag ny ull från ett lamm av Värmlandsfår som blivit biter av en hund och måst bli avlivat.

Långa bruna lockar med gyllene toppar fanns det på ryggen.


Och bottenullen var mörk.


Men så hade Bonden också med en plastsäck med en "grå" fäll. Och undertill såg den ju lite grå ut.


Men sorterad i kassar visade den sitt rätta ansikte och var brun. (Det var en hög vit ull med också. Och all ullen var hyfsat ren, faktiskt.)


Jag tvättade en 80 g i kallt vatten, kanske tre, fyra omgångar och lät den torka i solen. Och så började jag testspinna.


Oh glory! Om Ullaullen var fantastisk så är denna suverän. Jag behöver inte ens karda den.

Den är lite lik BFL, men med lite lanolin. Och lite spretigare, med strån som vill sticka ut. Undrar hur den blir tvinnad.

/Maia
- using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer: